***
12 September 2020
Saturday
19.00
Bulgaria Chamber Hall
Beethoven for Three
Ardenza Trio
with the special participation of
Atanas Krastev - violoncello
Program:
Beethoven, Beethoven-Reinecke
***
Концертът за пиано, цигулка, виолончело и оркестър на Бетховен, мажор, Op. 56 ("Тройният"), написан през 1803-1804 г., е шедьовър. В него геният експериментира с играта между трите солиращи инструмента. Премиерното изпълнение на концерта обаче не предизвиква аплодисменти - днес е трудно да си представим това!
Подобно на много много произведения за солови инструменти с акомпанимент на оркестър, Тройният концерт е обект на идеи за транскрипции, които да се използват за изпълнения без оркестър. Това е едно от многото произведения, които неуморният Райнеке транскрибира за домашно изпълнение. Благодарение на творческата инвенция и инструменталния блясък на Карл Райнеке (1824-1910) - композитор, възхвален от композитори като Менделсон и Шуман, Райнеке е бил известен с работата си в създаването на транскрипции на големи творби, които са публикувани от издателство Breitkof&Hartel. Райнеке буквално прави стотици транскрипции за публикуване. Неговата транскрипция на "Тройния" на Бетховен от 1866/67 г. е много успешна, в много отношения дори по-добре звучаща от оригиналното произведение. Редуцирането на партиите на соловите инструменти и оркестъра до партии само на три солови инструмента изисква висок композиторски капацитет с голям опит. Естествено, пианото свири голямата част от оркестъра, но струнните инструменти също допринасят възхитително за доброто прозвучаване на музикалната тъкан. Малки са текстовите отклонения от оригинала на Бетховен, но транскрипцията на Райнеке е умела и логично разпределяща партията на tutti между трите солови инструмента.
Изборът на трио "Арденца" да представи за първи път на българската публика транскрипцията на Райнеке на "Тройния концерт" е друго трио на Бетовен - GEISTER trio - op. 70 No 1. Те ще прозвучат на 12 септември в Камерна зала "България" от 19 ч.
***