Композитор във фокус на тазгодишния фестивал е Албена Врачанска
Албена Врачанска (р. 1965) е внучка на самобитния композитор Андрей Врачански. Участва като дете-композитор в Международната асамблея "Знаме на мира" през 1979 г. и после се обучава по композиция при Пламен Джуров; завършва Музикалното училище "Панайот Пипков" в Плевен с пиано и Националната музикална академия в София със специалност композиция. От 1996 се установява в Люксембург, където учи съвременни композиционни техники, музикален анализ и компютърна музика при Клод Ленерс. Тя принадлежи към така нареченото "поколение на Берлинската стена" - което се формира по време на перестройката и посрещна демокрацията; поколението от страните на Източна Европа, което замина по света. Отначало търсейки прехрана, а после промени пейзажа на световната музикална култура - трудно е да си представим елитните оркестри по света без български и екс-съветски музиканти или диригенти.
Албена има три авторски диска - CRYSTAL DREAM за соло пиано - издаден от GEGA NEW през 2016 г. с изпълнител Ромен Носбаум и THЕ VOYAGER, който излиза през 2019 г. с изпълнители Вероник Носбаум - сопран и Ромен Носбаум - пиано, kато получава номинации в 3 категории за престижната награда Оpus Klassik 2019. Най-новият диск ВRIDGES OF LOVE с българската пианистка Пламена Мангова излиза през март 2020 и освен че получава 2 номинации за Оpus Klassik 2020, привлича вниманието на международната професионална преса (Fono Forum, Piano News и др.). Други реномирани артисти включват нейни произведения в свои проекти, концерти и дискове - Борислава Танева, Котаро Фукума, Франческо Тристано, Анжела Трематоре, Ваня Пешева, Ина Кънчева, Жоан Марти-Фраскиер и др.
Произведенията и са изпълнявани в САЩ, Бразилия, Австралия, Андора, Германия, Русия, Италия, Франция, Испания, Португалия,Белгия, Холандия, Швейцария, Дания, Австрия, Хърватска, Словакия, Словения, Чехия, Сърбия, Македония, Гърция, Косово, Полша, Украйна, Люксембург и България.
Като творец Албена е типичен представител на късния постмодернизъм. Много лесно разпознаваем, нейният музикален език съдържа характеристики от няколко постмодернистични направления, на пръв поглед несъвместими едно с друго. Култ към търсенето на първо място; силно влияние от търсенето на New simplicity и стремеж към редукция, обоснована с максимата "less is more". Някои основни елементи от западноевропейския минимализъм съжителстват с богати темброви находки по отношение на звучността. Статични съзерцателни моменти са в постоянен диалог и интеракция с виртуозни и драматични пасажи. Емоцията е подчинена на разума; както действието е предхождано от наблюдението. Не на последно място, работата с тематичния материал който е възможно най-ограничен, включва използване на нови звучности с малки екзотични инструменти и често от немузикални обекти. Българските неравноделни ритми и често срещани модални структури се забелязват в нейните пиеси, без да натрапват цитатно присъствие.
По време на фестивала произведения на Албена Петрович ще звучат пет вечери:
- 17 септември - Зала СБК - Сцена на младия музикант - Теодор Пазов - пиано. В програмата има специално написана за фестивала пиеса.
- 22 септември - Камерна зала "България" - Трио Евгения Радославова - пиано, Матиас Гредлер - виолончело (Австрия) и Борислав Йоцов - кларинет.
- 25 септември в Камерна зала "България" - Вокален рецитал на дуо "Колаж" (Нона Кръстникова - сопран и Мария Русева - пиано).
- 26 септември в Камерна зала "България" - Клавирно дуо Зала Кравос-Вал Кравос (Словения). И тук цикълът от 4 пиеси Escapes е световна премиера.
- 29 септември на Сцена "Сълза и смях" - "Любовникът" и "Ревност" - две едноактни опери от Албена Врачанска.
***